Samakal

From Wikipedia the free encyclopedia

Samakal
08-09-2023 cover of Samakal.
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Ha-Meem Group
PublisherAbul Kalam Azad
EditorAlamgir Hossain
Founded31 May 2005[citation needed]
LanguageBengali
HeadquartersDhaka, Bangladesh
Websitesamakal.com

Samakal (Bengali: সমকাল, lit.'Contemporary') is a Bengali-language daily newspaper published in Dhaka, Bangladesh. The paper is owned by Ha-Meem Group. It began publication in 2005.[1] Golam Sarwar was the editor of the paper from its launch until his death in 2018.[2][dubious ] In 2020, Samakal had a circulation of 270,000, which made it the eighth most widely read newspaper in the country.[3]

Over the years, the paper's writers have included Ajoy Dasgupta,[4] Abed Khan,[5] Mizanur Rahman Khan,[6] and Khalil Rahman.[7] Gautam Das, the paper's Faridpur bureau chief, was murdered in November 2005 by junior Bangladesh Nationalist Party (BNP) politicians after reporting on corruption in the party.[8]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Mahmud, Shameem (2013). "The Transformation of the Bangladesh Press". In Shoesmith, Brian; Genilo, Jude William (eds.). Bangladesh's Changing Mediascape: From State Control to Market Forces. Intellect. p. 47. ISBN 978-1-8415-0473-5.
  2. ^ "Eminent journalist Golam Sarwar no more". Bangladesh Sangbad Sangstha.
  3. ^ "Number of dailies in Bangladesh now 1,277: Minister". UNB. 4 February 2020.
  4. ^ "Details of Ajoy Dasgupta". National Press Club.
  5. ^ "Abed Khan joins Sangbad Pratidin". jagonews24.com. 28 July 2016.
  6. ^ "Prothom Alo Jt Editor Mizanur Rahman Khan no more". The Daily Star. 12 January 2021.
  7. ^ Bonil; Brown, Dave; Hajjaj, Osama Eid; Fiestoforo; et al. (December 2015). "Quiet zone – a global cartoon special: Cartoonists from around the world draw local taboos". Index on Censorship. 44 (4): 52–60. doi:10.1177/0306422015622936.{{cite journal}}: CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  8. ^ "Bangladeshi court jails 9 for journalist murder". The Straits Times. Agence France-Presse. 28 June 2013.

External links[edit]