From Wikipedia the free encyclopedia

TVBS (TVB Super)
CountryRepublic of China (Taiwan)
OwnerTVBS Media
Sister channelsTVBS Entertainment Channel, TVBS News, TVBS Asia
LaunchedSeptember 28, 1993
Streaming media
Sling TVInternet Protocol television
TVBS Nangang building in Taipei City
TVBS Media Inc.
Traditional Chinese聯利媒體股份有限公司

TVBS Media Inc. (Chinese: 聯利媒體股份有限公司; pinyin: Lián Lì Méi Tǐ Gǔ Fèn Yǒu Xiàn Gōng Sī; Pe̍h-ōe-jī: Liân-lī Mûi-thé Kó͘-hūn Iú-hān Kong-si), formerly Liann Yee Production Co., Ltd. (Chinese: 聯意製作股份有限公司; pinyin: Lián Yì Zhì Zuò Gǔ Fèn Yǒu Xiàn Gōng Sī; Pe̍h-ōe-jī: Liân-ì Chè-chok Kó͘-hūn Iú-hān Kong-si), is a Taiwanese commercial television broadcasting company. It was originally established as a joint venture between TVB in Hong Kong and Era Group in Taiwan, but TVB took over Era's shares in the company in 2005. Later, TVB sold all of its shares in the company to HTC Corporation Chairwoman Cher Wang.[1] As of 2019, TVBS operates four domestic channels and one international channel: TVBS, the flagship channel; TVBS News, 24-hour news channel; TVBS Entertainment, which shows variety and drama series; TVBS E! (formerly TVB8), an alternative channel available on CHT MOD IPTV platform; and TVBS Asia, available outside Taiwan.


The company's flagship channel, TVBS, began its broadcast through satellite DTH and local cable systems on 28 September 1993.[citation needed] The name originally stood for "TVB Superchannel", while its Chinese name was Wuhsien Weihsing Tienshiht'ai (Chinese: 無線衛星電視台; pinyin: Wúxiàn Wèixīng Diànshìtái). It was originally a part of the so-called "Gang of Five", which was a consortium that was set up to compete against Star TV across Asia. (The others in the group were CNN International, HBO, ESPN International [with its Asian operations] and the Australian Broadcasting Corporation [with Australia Television International]) The consortium's channels were initially transmitted via Palapa satellite, but were later also added to Apstar satellite. TVBS later launched an international version named TVBS Asia in 1997, and TVB launched separate satellite channels that targeted East and Southeast Asia in 1998.

As the first privately owned broadcaster, it broke the decades-long oligopoly of the three state-owned terrestrial television stations in the Taiwan market.

TVBS Media was the first Taiwanese broadcasting company to go full HD, from filming to production to broadcast. It was the first to introduce 4K cameras paired with movie-quality lenses to film and produce its dramas, programs, and news special reports.

TVBS channels[edit]

TVBS operates four channels:


  • Government Information Office (GIO) Taiwan head Pasuya Yao claims TVBS violated Taiwan media ownership laws, requiring that a foreign juristic person should not directly own majority shares of local satellite channels. On 1 November 2005, the announced a fine of NT$1 million against TVBS and ordered that it comply with the ownership rules in a practical timeframe, and afterwards TVBS appealed to Executive Yuan against Yao's decision. TVBS stated that TVB, a television broadcasting company in Hong Kong, held majority ownership of the company by a local juristic person. Executive Yuan announced that TVBS's ownership models is legal and GIO are required to return the fine.
  • Bitumen duck incident (瀝青鴨事件): happened on 29 December 2006. Although TVBS apologized, the incident had already caused damage to the duck farming industry.[2]
  • Chou Cheng-pao Video Tape incident (周政保影帶事件): happened on 26 March 2007.[3][4][5] On March 30, the NCC fined TVBS a total of two million New Taiwan dollars and required TVBS to replace the general manager.[6]

See also[edit]


  1. ^ "Cher Wang controls TVBS: Apple Daily".
  2. ^ (in Chinese) T台醜聞/綠營率鴨農向TVBS提出賠償 至少求償3.5億元, ETtoday, 2007-04-17.
  3. ^ (in Chinese) 【TVBS聲明】影帶事件隱瞞實情 TVBS主動舉發 Archived 2016-08-15 at the Wayback Machine, TVBS official website, 2007-03-28.
  4. ^ (in Chinese) 自由電子報 - 嗆聲影帶/ 高層不起訴 代表T台清白 檢︰不能這樣說.
  5. ^ TVBS reporters fired over video – The China Post.
  6. ^ (in Chinese) 自由電子報 - TVBS影帶恐嚇案事件簿.

External links[edit]