la Repubblica

From Wikipedia the free encyclopedia

la Repubblica
Front page, 7 November 2007
TypeDaily newspaper
FormatBerliner
Owner(s)GEDI Gruppo Editoriale
EditorMaurizio Molinari
Founded14 January 1976; 48 years ago (1976-01-14)
Political alignment
LanguageItalian
HeadquartersRome, Italy
CountryItaly
Circulation301,565 (May 2014)
Sister newspapersLa Stampa (since 2017)
ISSN0390-1076
OCLC number642673598
Websitewww.repubblica.it Edit this at Wikidata

la Repubblica (Italian: [la reˈpubblika]; English: "the Republic") is an Italian daily general-interest newspaper with an average circulation of 151,309 copies in May 2023.[1] It was founded in 1976 in Rome by Gruppo Editoriale L'Espresso (now known as GEDI Gruppo Editoriale) and led by Eugenio Scalfari, Carlo Caracciolo, and Arnoldo Mondadori Editore as a leftist newspaper, which proclaimed itself a "newspaper-party" (giornale-partito).[2][3] During the early years of la Repubblica, its political views and readership ranged from the reformist left to the extraparliamentary left.[4] Into the 21st century, it is identified with centre-left politics,[5] and was known for its anti-Berlusconism,[6] and Silvio Berlusconi's personal scorn for the paper.[7]

In April 2020, the paper was acquired by the GEDI Gruppo Editoriale of John Elkann and the Agnelli family, who is also the founder and owner of La Stampa. Maurizio Molinari, the then editor of La Stampa, was appointed as la Repubblica's editor in place of Carlo Verdelli [it];[8][9] this prompted the resignation of several journalists opposed to this change.[10] Under Molinari, it took a moderate line,[11] and tried to go beyond the political left and right,[12] and against populism.[13] At the same time, because "information is essential to support and animate a widespread laboratory of ideas on what economic justice means today", it was concerned about economic and social inequalities.[14][15][16] Under Molinari, it equated work on paper to digital work and followed the digital first theory.[17] La Repubblica and Corriere della Sera are known for their fact-checking.[18] Alongside Corriere della Sera, La Stampa, Il Sole 24 Ore, and Il Messaggero, it is one of the main national newspapers in Italy.[19][20]

History

[edit]

Foundation

[edit]

la Repubblica was founded by Eugenio Scalfari,[21] previously director of the weekly magazine L'Espresso. The publisher Carlo Caracciolo and Mondadori had invested 2.3 billion lire (half each) and a break-even point was calculated at 150,000 copies.[citation needed] Scalfari invited a few trusted colleagues like Gianni Rocca, then Giorgio Bocca, Sandro Viola, Mario Pirani, Miriam Mafai, Barbara Spinelli, Natalia Aspesi, and Giuseppe Turani. The cartoons were the prerogative of Giorgio Forattini until 1999.[22]

Early years

[edit]

The newspaper first went on sale on 14 January 1976. It was presented as the first Italian tabloid, with some sections such as sports and business intentionally left out. When it was founded, it was intended to be a second newspaper, with only major news at the national level, to an audience that has already read a local newspaper. It was composed of 20 pages and was published from Tuesday to Sunday. The paper defined itself as a "newspaper-party" (giornale-partito) in its initial stage.[3]

During the first two years, it built up a core-audience identified as members of the centre-left and the Italian Communist Party (PCI). In 1977, Scalfari decided to cater to the university student movement, so la Repubblica began its expansion. The strength of the newspaper lay particularly in the editorial comments section, which was always incisive and thought-provoking. In the meantime, Giampaolo Pansa from Corriere della Sera became the deputy director, alongside Rocca and Pirani.[citation needed]

Rise to prominence

[edit]
Cover of Il Venerdì featuring Carla Bruni

In early 1978, average sales amounted to 114,000 copies. During the 55 days of the Aldo Moro kidnapping, la Repubblica backed the policy of hardline non-negotiation while reporting on the pro-negotiation approach led by Bettino Craxi of the Italian Socialist Party (PSI). The paper's stance proved popular, and by the end of the year its daily sales reached 140,000 copies. In 1979, with an average print run of 180,000 copies, it achieved a break-even point. The size of the newspaper increased with page count growing from 20 to 24. The newspaper decided to cover sports for the first time and veteran reporter Gianni Brera was added. From 1979 to 1994, Glauco Benigni was the International Media Editor further reaffirming the expansion and popularity of the paper overseas, covering international Film Festivals and major events like U.S. Mission rocket launches.[citation needed]

In 1981, Corriere della Sera was hit by a scandal when chief editor Franco Di Bella was outed as a member of the secret masonic lodge Propaganda Due (P2). This allowed la Repubblica to win extra readers and recruit a number of prestigious commentators, such as Enzo Biagi and Alberto Ronchey from Corriere della Sera. Aiming to gain top circulation in Italy, chief editor Scalfari launched new reader-friendly initiatives. There were now 40 pages, including news sections, entertainment, and sport. The newspaper was pitched as an omnibus newspaper, namely a paper catering to all types of readers.[citation needed] Politically, while the paper kept backing the progressive left, its approach to governmental parties changed; its traditional opposition to Craxi's line was coupled with overtures to Ciriaco De Mita, one of the leading figures of the left wing of the Christian Democracy party.[21] This seemed to pay off as in 1985 la Repubblica sold an average of 372,940 copies, about 150,000 more than in 1981.[citation needed]

1986 marked the newspaper's tenth birthday. A special issue was released in celebration, Dieci anni 1976/1985 ("Ten Years 1976/1985"), consisting of ten files in coated paper, one per each year, with the re-issuing of many original articles. The launch was backed by a successful advertising campaign featuring a young university student seen purchasing la Repubblica. Ten years later, the same student was pictured as an adult; he is holding the same newspaper but in the meantime he worked his way up to an important managerial position in a large company. The same year saw the launch of weekly financial supplement, Affari & finanza, edited by Giuseppe Turani. la Repubblica continued the game of catch up with Corriere della Sera, and in December 1986 managed to overtake their rivals.[citation needed]

In 1987, la Repubblica launched a prize competition called Portfolio, a type of stock market-based lottery. Readers were encouraged to buy the newspaper daily in order to check share value. The prize turned out to cost more than the supplements earned, the latter increasing sales for one or two days a week only. la Repubblica expanded by almost 200,000 copies within three months, stretching to a total daily average of nearly 700,000.[3] At that point, la Repubblica became the best-selling Italian newspaper.[citation needed] The 1988 circulation of the paper was 730,000 copies, making it the most read newspaper in Italy.[23] At the end of the 1980s, the paper reached a circulation of 800,000 copies;[21] by 2015, the paper had the country's second highest circulation, after Corriere della Sera, at about 275,000 copies.[24] Corriere della Sera hit back with a free Saturday magazine and la Repubblica reciprocated with their own magazine, Venerdì,[21] launched on 16 October 1987, the same day as Affari & Finanza. The via Solferino publishing group did not reclaim the top spot for two years.[citation needed]

Guerra di Segrate ("Segrate War")

[edit]

At the end of the 1980s, believing that a stronger financial support was needed for the growth of the group, Carlo Caracciolo and Eugenio Scalfari (main shareholders of the Espresso group) sold all their shares to Carlo De Benedetti.[citation needed] Already a major shareholder of Mondadori, Benedetti took the Espresso group together with the Milan publisher, with the goal of becoming the main shareholder, buying the stock of Arnoldo Mondadori's heirs. Silvio Berlusconi prevented it, starting the Segrate War (from the town of Segrate, near Milan, where the Mondadori main office is located. In 1991, after more than two years of legal and financial battles, the struggle was ended by the entrepreneur Giuseppe Ciarrapico on behalf of the prime minister of the time, Giulio Andreotti, who persuaded De Benedetti and Berlusconi to split the Grande Mondadori. De Benedetti received la Repubblica, L'Espresso, and some local newspapers, while Berlusconi received Mondadori minus the newspapers. The controversial operation was the main point of a lawsuit in which Berlusconi was charged with corruption of legal proceedings. This lawsuit became famous as the Lodo Mondadori [it] ("Mondadori arbitration award"). A verdict on 3 October 2009 by the Causa Civile (Civil Court of Milan) pronounced that Berlusconi's Fininvest had to compensate the De Benedetti's CIR €750 million for financial losses due to perdita di chance ("lost opportunities") from the Lodo Mondadori decision.[25]

In the following years, new publishing projects were added. la Repubblica, which up to then was not published on Monday, bought Lunedì di Repubblica for 50 million lire. This was a satirical magazine and the first real fake newspaper; it was published by Vincenzo Sparagna, author of Frigidaire. Gruppo Editoriale L'Espresso at first sued Sparagna for plagiarism but lost when the court acknowledged Lunedì di Repubblica as an original masthead. The launch occurred on 10 January 1994; in this period, the newspaper had an average circulation of 660,000 copies. 1995, besides being the year of the introduction of the supplements Musica! Rock & altro and Salute, was the year of a graphical change as colour was introduced on the first page and in advertisements.[citation needed] In May 1996, after twenty years, Eugenio Scalfari resigned as editor-in-chief but remained an important contributor to the newspaper. He was succeeded by Ezio Mauro. That same year, the weekly women's supplement D – la Repubblica delle donne ("D – The Republic of Women") was launched.[citation needed]

After Eugenio Scalfari

[edit]

On 5 April 1996, the paper launched its website as a collaborative effort with Digital and Interbusiness (a unit of Telecom Italia), as an online trial version of the newspaper, created for the 1996 Italian general election held on 21 April.[citation needed] In August 1996, Mauro began a project, Repubblica – lavori in corso ("Repubblica – work in progress"), with the objective of testing an on-line edition. The project was coordinated by Vittorio Zambardino, Gualtiero Pierce, and Ernesto Assante, with technical direction by Alessandro Canepa.[citation needed]

On 14 January 1997, the online version of the newspaper, Repubblica.it, was launched.[26] In May 2007, the paper's website was listed 11th among the top 30 brands of the month in Italy, with almost 5 million unique visitors, and being the first daily newspaper ahead of Corriere della Sera;[27] during the same month, the paper had sold about 566,000 copies compared to the circa 594,000 copies of Corriere della Sera.[28] By October 2007, it had become the main Italian information website, with over 10.6 million visitors,[29] and in 2010 was the tenth most visited website in the country, ahead of Google, Yahoo!, Facebook, YouTube, and MSN.[30]

In 2004, through a gradual process, the newspaper introduced colour in every page. This decision forced the whole Italian newspaper market to adopt similar measures.[citation needed] On 19 October 2007, the newspaper's graphics and layout were renovated. la Repubblica split in two newspapers: one dedicated to the news and the other (called R2) to analysis of current events.[31] On 20 November 2007, the newspaper revealed wiretapping transcripts between certain RAI and Mediaset directors, aimed at modifying some parts of the TV scheduling of 2005 regarding the death of Pope John Paul II and the 2005 Italian regional elections.[32]

In August 2009, Berlusconi sued the newspaper, after it published ten questions addressed to him, which he refused to answer on the grounds that they were "rhetorical, defamatory, and discrediting". Asking for €1 million in damages, the lawsuit also cited a 6 August 2009 article in which the paper described him as blackmailable, and was not limited to Italy, as his lawyer sued British, French, and Spanish outlets for publishing news about his personal life. In turn, the then opposition led by the Democratic Party asked Berlusconi to sue all of them. Mauro, one of the authors of the contested articles, commented: "Unable to answer, except with a lie, Silvio Berlusconi has decided to bring the ten questions of [la] Repubblica to court, thus covering up – at least in Italy – the public shame of private behavior which is at the centre of an international scandal and persecutes him politically. It is the first time, in the memory of a free country, that a politician sues the questions that are addressed to him."[33]

In September 2011, Rome's civil court rejected Berlusconi's damage claims on the grounds that the ten questions "constitute the legitimate exercise of the right to criticize and lawful manifestation of the freedom of thought and opinion guaranteed by Article 21 of the Constitution". Berlusconi had insulted the paper's journalists and invited industrialists to boycott advertising in la Repubblica. The paper described it as an "unprecedented case of a political leader denouncing questions because he cannot answer". The sentence judged the ten questions to be "founded on a solid core of truthfulness ... civil and correct". The sentence concluded that "in a democratic country it is the right and duty of the press to ask those who hold political and government offices to account and explain their behavior" so that citizens can judge the public figure "not only on the carried out, but also with reference to its ethical heritage and the consistency of its behaviour".[34]

Following the purchase of GEDI group by John Elkann, Carlo Verdelli [it] was removed from his post as editor and replaced by Maurizio Molinari in April 2020.[10] Maurizio Scanavino [it] was put at the executive role, among other changes of roles.[35] The appointment of Molinari and the role of Elkann were criticized, and led to several journalists to resign,[10] and the paper's former editor Carlo De Benedetti to found the Domani newspaper. Under Molinari, la Repubblica underwent several and significant changes, particularly on digital.[17][36] In November 2021, both la Repubblica and La Stampa, which is also owned by Elkann's group, underwent readership losses despite Elkann's ambition plans to turn around the paper's deficits.[13] In July 2022, Scalfari died.[37][38][39]

In July 2023, there was a classist controversy about an article written for the paper by Elkann's father, Alain Elkann, who compared the behavior of young people in a travel to that of Landsknecht. Further controversy was caused by the young Elkann's article for La Stampa.[40] Molinari refused to publish a letter in which the paper's journalists distanced themselves from the elder Elkann but said that he understood their reasoning.[41]

Political position

[edit]

The newspaper was founded as a left-wing, reformist, and secularist paper. The newspaper played a role in the evolution of Europeanism and the Italian political left from 1984 to 1992.[42] It held a critical line towards the former prime minister Silvio Berlusconi, especially criticizing his conflict of interest as both an entrepreneur and politician. Scalfari criticized Berlusconi's television channels and urged an investigation into the origins of his fortune.[6] The paper also used to be known for its critical stand vis-à-vis the Catholic Church,[43] a position that changed after the onset of the papacy of Pope Francis,[44][45][46] who remembered Scalfari upon his death as a "laical friend".[47] In 2004, Angelo Agostini [it] categorized it as the agenda daily (quotidiano-agenda), in contrast to the institution daily (quotidiano-istituzione) like Corriere della Sera and La Stampa, and the activist daily (quotidiano-attivista) like Il Foglio, Libero, and l'Unità.[3] Compared to one of its competitors, Corriere della Sera, a representative of the moderate bourgeoisie, la Repubblica maintains a centre-left, progressive orientation.[24]

After the acquisition of the paper by John Elkann in April 2020, Maurizio Molinari was appointed as the new paper's editor, in a move that saw several changes of position that were criticized, and that saw Molinari of La Stampa, which is also owned by Elkann's GEDI group, replacing Carlo Verdelli [it]. Scalfari warned the paper not to move away from its liberal-socialist positions, which he described thusly: "I have always believed in a liberal socialism, capable of uniting equality and reformism ... at the forefront in guiding the country and Europe in this direction."[39] Critics described the Molinari appointment as the de-Scalfarization of the paper.[10] This prompted journalists like Enrico Deaglio, Pino Corrias [it], and Gad Lerner to end their cooperation with the paper.[48][49][50] Carlo De Benedetti, a former editor of the paper, also protested the decision to appoint Molinari as the paper's editor. In May 2020, De Benedetti announced the foundation of a new newspaper called Domani.[51]

Under Molinari, the paper took a moderate line. In his first editorial published on 25 April 2020, Molinari indicated the way to enhance both the paper and online versions of the paper, which was suffering losses in readership. He proclaimed the need to fight populism and the old and new inequalities caused by the COVID-19 pandemic.[13] In July 2020, he said: "We claim to address the crucial issues of this time. No longer dividing the world into the old right–left categories, but debating the environment, social inequalities, digital rights. [la] Repubblica is the gymnasium of ideas where it is possible to address these topics. It must do so by hosting multiple opinions, even if they are conflicting."[12] Into the 2022 Italian general election, the paper under Molinari was opposed to Giorgia Meloni's politics. Elkann asked Molinari to moderate the paper's anti-Melonism to keep in line with the Agnelli family's tradition of supporting the Italian government, whether from the political left or right; Meloni's party and coalition were widely seen as the favourite to lead the next Italian government. He referenced a quote from his grandfather, Gianni Agnelli, who used to say: "We are governmental and institutional by definition."[52]

Supplements and features

[edit]

Since 2004, the newspaper has published The New York Times International Weekly on Mondays. This English-language supplement features articles selected from The New York Times and can be downloaded free of charge from la Repubblica's website.[53]

Editorial staff

[edit]

Editors

[edit]

Journalists

[edit]

Previous editorial staff

[edit]

Cartoonists

[edit]

Circulation

[edit]
Year Average daily copies sold
2014 301,565[54]
2013 323,469
2009 504,098
2008 518,907
2007 580,966
2006 588,275
2005 587,268
2004 586,419
2003 581,102
2002 579,269
2001 574,717
2000 566,811
1999 562,494
1998 562,857
1997 594,213
1996 575,447

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Accertamenti Diffusione Stampa, May 2023.
  2. ^ "La Repubblica". La Storia siamo noi (in Italian). 2006. Retrieved 2 August 2023.[permanent dead link]
  3. ^ a b c d Saitta, Eugénie (April 2006). "The Transformations of Traditional Mass Media Involvement in the Political and Electoral Process" (PDF). Nicosia, Cyprus: European Consortium for Political Research. pp. 6–7. Archived from the original (Conference Paper) on 23 June 2015. Retrieved 27 June 2023.
  4. ^ Castronovo, Valerio; Tranfaglia, Nicola, eds. (1994). La stampa italiana nell'età della TV. Rome: Laterza. p. 9.
  5. ^ Hooper, John (16 February 2011). "Silvio Berlusconi says he's not worried about standing trial". The Guardian. London. Retrieved 2 August 2023.
  6. ^ a b Stille, Alexander (31 July 2007). The Sack of Rome: Media + Money + Celebrity = Power = Silvio Berlusconi. Penguin Group US. p. 153. ISBN 978-1-101-20168-8. Retrieved 30 November 2014.
  7. ^ Donadio, Rachel (3 May 2009). "Italy Premier's Drama Unfolds in Press". The New York Times. Retrieved 2 August 2023. I'd like to close the curtain on our married life,' Veronica Lario, 52, told La Repubblica, the centre-left daily despised by Mr. Berlusconi.
  8. ^ Curci, Daniele (26 April 2020). "Un giornale che dichiarava di aver fatto una scelta di campo". L'Eclettico (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  9. ^ zacchi, michele (24 May 2020). "La nuova "Repubblica" nel crepuscolo dell'editoria". Leggilanotizia (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  10. ^ a b c d Sorrentino, Carlo (30 April 2020). "'la Repubblica': è la fine di una storia?". Il Mulino (in Italian). Retrieved 28 June 2023.
  11. ^ "Repubblica veste Agnelli. Cambio di proprietà e linea". lanuovabq.it (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  12. ^ a b "Intervista a Maurizio Molinari: "Vi racconto la mia nuova Repubblica"". ilfoglio.it (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  13. ^ a b c "Giù 'Repubblica' e 'Stampa', anche nell'era Elkann". Avanti (in Italian). 22 November 2021. Retrieved 2 August 2023.
  14. ^ "Molinari: 'Opposizione e maggioranza hanno uguale interesse a sconfiggere le diseguaglianze'". Repubblica TV – Repubblica (in Italian). 27 September 2022. Retrieved 2 August 2023.
  15. ^ "Maurizio Molinari: 'Il governo punta sul precariato mentre il lavoro ha bisogno di innovazione'". Repubblica TV – Repubblica (in Italian). 8 May 2023. Retrieved 2 August 2023.
  16. ^ "Maurizio Molinari: 'Il ritardo maggiore di Meloni è nella lotta alle diseguaglianze'". Repubblica TV – Repubblica (in Italian). 15 June 2023. Retrieved 2 August 2023.
  17. ^ a b Borghi, Roberto (10 May 2021). "Repubblica rivoluziona il lavoro in redazione. Da oggi spostato la mattina l'asse del giornale. Stop a "pigri automatismi"". Primaonline (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  18. ^ Thurman, Judith (24 June 2010). "Debenedetti Confesses!". The New Yorker. Archived from the original on 13 October 2021. Retrieved 30 December 2023.
  19. ^ "Italy media guide". BBC News Online. 3 July 2023. Archived from the original on 30 December 2023. Retrieved 30 December 2023.
  20. ^ Langer, Emily (14 July 2022). "Eugenio Scalfari, elder statesman of Italian journalism, dies at 98". The Washington Post. Archived from the original on 15 July 2022. Retrieved 30 December 2023.
  21. ^ a b c d Mark Gilbert; Robert K. Nilsson (19 September 2007). Historical Dictionary of Modern Italy. Scarecrow Press. p. 356. ISBN 978-0-8108-6428-3. Retrieved 2 November 2014.
  22. ^ "Forattini si dimette Lascio Repubblica". La Repubblica. 1999. Archived from the original on 3 July 2021. Retrieved 3 July 2010.
  23. ^ Peter Humphreys (1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University Press. p. 90. ISBN 9780719031977. Retrieved 29 October 2014.
  24. ^ a b Brändle, Verena; Cinalli, Manlio; Eisele, Olga; Lahusen, Christian; Trenz, Hans-Jörg (13 April 2021). Solidarity in the Media and Public Contention over Refugees in Europe. London: Routledge. p. 136. ISBN 978-1-000-37048-5. Retrieved 27 June 2023 – via Google Books.
  25. ^ "Sentenza lodo Mondadori, dalla Fininvest 750 mln di euro di risarcimento alla Cir". Adnkronos (in Italian). 3 October 2009. Archived from the original on 7 October 2009. Retrieved 29 June 2023.
  26. ^ Lapo Filistrucchi (February 2006). "The Impact of Internet on the Market for Daily Newspapers in Italy" (PDF). EUI Working Paper. Archived from the original (PDF) on 13 December 2013. Retrieved 9 December 2013.
  27. ^ "Nielsen//NetRatings comunica i dati Internet relativi al mese di maggio 2007: utenza e consumi in crescita rispetto ad aprile" (PDF). Nielsen-Netratings.com (in Italian). Nielsen//NetRatings. 29 June 2007. p. 2. Archived from the original (PDF) on 25 October 2007. Retrieved 29 June 2023.
  28. ^ Macrì, Piero (February 2008). "I giornali e internet verso un modello sostenibile" (PDF) (in Italian). European Journalism Observatory. p. 25. Retrieved 29 June 2023.
  29. ^ "Audiweb: report censuario ottobre 2007" (PDF). Spot and Web (in Italian). No. 191. 12 November 2007. p. 18. Retrieved 29 June 2023.
  30. ^ Mazzoleni, Gianpietro; Vigevani, Giulio (10 August 2011). "Mapping Digital Media: Italy" (report). Open Society Foundation. p. 22. Retrieved 29 June 2023. According to Alexa, among the top 20 websites consulted in Italy, those for news are followed by portals, community sites and providers, and social networks. The website of the daily newspaper La Repubblica comes 10th (ahead of Google, Yahoo!, Facebook, YouTube, MSN, and others); Corriere.it, belonging to the daily Corriere della Sera, comes 13th, and Gazzetta.it, the site of the sports daily La Gazzetta dello Sport, 18th. More than half of the users, 52.6 percent, who consult the internet mainly for news still obtain information by going to the websites of the traditional news publishers: La Repubblica, Corriere della Sera, and Gazzetta dello Sport. These are, in fact, the most popular newspapers in Italy.
  31. ^ Razzi, Massimo (24 April 2008). "Repubblica, la storia in un clic. Online l'archivio gratuito dal 1984". La Repubblica (in Italian). Retrieved 29 June 2023.
  32. ^ "Consulto Del Noce-Rossella sulle elezioni. Dati brutti, Cattaneo ora tenta di ritardarli". La Repubblica (in Italian). 21 November 2007. Retrieved 28 June 2023.
  33. ^ "Berlusconi fa causa a Repubblica". La Stampa. Archived from the original on 31 August 2009. Retrieved 28 August 2009.
  34. ^ "Berlusconi sconfitto sulle dieci domande". la Repubblica (in Italian). 13 September 2011. Retrieved 2 August 2023.
  35. ^ "Giornali, Molinari direttore della Repubblica: via Verdelli. Giannini alla Stampa". ilmattino.it (in Italian). 23 April 2020. Retrieved 2 August 2023.
  36. ^ "Repubblica, tutto sul web, poco sulla carta: Scalfari ed Ezio Mauro addio". Professione Reporter (in Italian). 16 December 2022. Retrieved 2 August 2023.
  37. ^ "Eugenio Scalfari (1924–2022)". la Repubblica (in Italian). 16 July 2022. Archived from the original on 2 August 2023. Retrieved 2 August 2023.
  38. ^ "È morto Eugenio Scalfari, il fondatore di Repubblica. Una vita da giornalista patriarca". la Repubblica (in Italian). 14 July 2022. Retrieved 2 August 2023.
  39. ^ a b "Eugenio Scalfari. Il suo giornale nato per guidare le riforme". la Repubblica (in Italian). 14 July 2022. Retrieved 2 August 2023.
  40. ^ Giansante, Mauro (24 July 2023). "Le ultime follie di Alain e John Elkann su Repubblica e Stampa". Startmag (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  41. ^ "Caso Alain Elkann, il direttore Molinari si rifiuta di pubblicare la nota dei giornalisti di Repubblica (che prendono le distanze dal padre dell'editore)". Open (in Italian). 25 July 2023. Retrieved 2 August 2023.
  42. ^ Di Maggio, Marco (2022). "Eugenio Scalfari's La Repubblica, the Italian Left and the 'European question' 1984–1992". Journal of Modern Italian Studies. 27 (3: The Origins of the Crisis. Italian Political Cultures and European Integration in the 1980s). London: Taylor & Francis: 446–461. doi:10.1080/1354571X.2022.2044645. ISSN 1354-571X.
  43. ^ Salvadori, Massimo L. (21 August 2009). "La differenza fra cattolici e clericali". La Repubblica (in Italian). Retrieved 29 June 2023 – via FLC CGIL.
  44. ^ "Papa Francesco scrive a Repubblica: 'Dialogo aperto con i non-credenti'". La Repubblica (in Italian). 11 September 2013. Retrieved 17 July 2023.
  45. ^ Davies, Lizzy (11 September 2013). "Pope Francis tells atheists to abide by their own consciences". The Guardian. Retrieved 17 July 2023.
  46. ^ Scalfari, Eugenio (9 June 2019). "Enrico Berlinguer, perché ti abbiamo voluto bene". La Repubblica (in Italian). Retrieved 17 July 2023.
  47. ^ Pope Francis (14 July 2022). "Il ricordo del Papa: "Eugenio, amico laico, mi mancherà parlare con te"". la Repubblica (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  48. ^ "Qualcosa è successo". Il Post (in Italian). 9 May 2020. Retrieved 2 August 2023.
  49. ^ Levi, Giorgio (18 May 2020). "Via da Repubblica anche Pino Corrias. Tutte le grane di John Elkann". Il Times (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  50. ^ "Lerner lascia Repubblica. Il neo direttore scrive il fondo bis, sotto quello di Scalfari". Professione Reporter (in Italian). 17 May 2020. Retrieved 22 August 2020.
  51. ^ "È nato Domani di De Benedetti, a dirigerlo sarà il 35enne Stefano Feltri. Presidente il Pd Zanda". Open (in Italian). 4 May 2020. Retrieved 22 August 2020.
  52. ^ Predoni, Giovanna (7 September 2022). "A Repubblica scontro tra Elkann e Molinari per la linea troppo anti Meloni". Tag43 (in Italian). Retrieved 2 August 2023.
  53. ^ "Repubblica » The New York Times di Repubblica". Repubblica.it.
  54. ^ "Diffusione stampa (Ads) aprile/maggio 2014". PrimaOnline (in Italian). 7 July 2014. Retrieved 29 June 2023.
[edit]